Rachael in Blade Runner 2049

Attenzione l’Articolo contiene Spoiler.

Blade Runner 2049 è senza dubbio uno dei film più attesi degli utlimi anni per tutti i fan di Sci-fi, lo spendido lavoro realizzato in tutta la pellicola è di incredibile bellezza, la fotografia, la regia, il sound e soprattutto gli effetti visivi digitali sono uno dei punti forti del film.

Ottimo il lavoro realizzato sul character di Rachel, interpretato da Sean Young,ricreato in questo film da MPC totalmente in 3D, ricostruito il modello basandosi sul viso dell’attrice, interpreato 35 anni dopo.

Il team di MPC guidato dal VFX Supervisor Richard Clegg, che ha lavorato a stretto contatto con il regista Denis Villeneuve e il VFX Supervisor di produzione John Nelson.
Una delle sfide principali realizzate è stato quello di ricreare il modello in CG del viso di Rachael, basandosi sul viso della stesse attrice più vecchia.

Il team di MPC ha iniziato con una dettagliata scansione del viso di Sean Young, catturata grazie sistema di cattura del viso di DI4D PRO. Questa scansione è stata utilizzata come riferimento per gli artisti di MPC per modellare il cranio 3D anatomicamente accurato. Il cranio è qualcosa che cambia molto poco nel tempo, quindi è stata una buona base per MPC, per la fase di modellazione di Rachael. Il modello 3D ha dato al team un’idea chiara delle proporzioni della sua testa, incluso il ponte del naso, delle guance e della mascella.

Con il cranio ricostruito in CG con precisione, è stato allineato alle scene del film originale del 1982. Il filmato disponibile di Rachael non è stato sempre ideale, a causa dell’illuminazione oscura e contrastante con una profondità di campo bassa che regolarmente la metteva in una messa a fuoco morbida, quindi è stato necessaria una grande quantità di studio per arrivare al livello finale. Gli artisti di modellazione 3D di MPC hanno quindi trascorso molte ore a scolpire il resto della testa su queste immagini arrivando a una corrispondenza identica.

With the head sculpt completed the character’s hair and color textures were worked on. The hair was styled using MPC’s proprietary groom software Furtility, built by MPC’s R&D team. The Furtility tool was used to match Rachael’s hair, eyebrows, and eyelashes from her opening scene in Blade Runner.

To test they had accomplished a perfect likeness, MPC decided to re-create three shots from the original movie using their digital character. The CG head was then composited and reanimated over the top of the real footage. “We invited the filmmakers to see if they were able to identify the digital double from the real actress,” says VFX Supervisor Richard Clegg. “We knew we were on the right track as this proved difficult to do!”

For Blade Runner 2049, a body double – actress Loren Peta – acted out the performance with Harrison Ford, and MPC’s job was to replace the head with their photo-real CG head. Multiple witness cameras were set up to shoot each take and used to get precise Roto-Animation of the body double as well as track the animated stage lighting.

During the shoot MPC’s onset team also captured videogrammetry of the performance using Dimensional Imaging’s DI4D capture rig. They captured Sean Young and the body double, who both, directed by Denis, reenacted the performance for every shot. At the same time, they also took MPC’s FACS capture kit to capture an array of facial poses and expressions.

When it came to animating the shots, the videogrammetry data served as a valuable reference, however the characters entire performance was hand animated by MPC’s artists. This animation technique gave the animators more flexibility and the director more control. Hundreds of facial shapes were built all modeled against footage of Sean Young to maintain the likeness. Every detail was important to the animators, from the shapes that her mouth makes when she talks to the number of folds in her eyelids.

De-ageing techniques and digital humans have become increasingly popular in feature films and TV recently, just look at the likes of a young Robert Downey Jr in Captain America, Kurt Russell in Guardians of the Galaxy Vol 2, Michael Douglas in Ant-Man and Anthony Hopkins in Westworld in recent blockbuster hits.

MPC has itself opened a secret R&D lab, named ‘Shadow Lab’ at their studio, developing a number of different new technologies including digital humans.

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