Hey Blenderians! The final release of MakeHuman Community 1.2.0 it’s ready to download! The MakeHuman team has officially released the new version 1.2 of the open-source character-generation software after four years since the last update, the new version has been revised to use current versions of Python and Qt.
In the new release we’ll find the MakeSkin tool for advanced materials, with the MakeClothes and MakeTarget tools, and adds a new Mass Produce system for generating randomized characters.
Blender users get the new Makehuman plugin for Blender (MPFB), linking the two applications, now you can transfer the characters directly without having to save an external file.
Rigify in MPFB: an early preview
In this video, we’ll see the functionality for automatically rigging a MakeHuman character with rigify is demonstrated.
Let’s build custom characters for use in commercial projects in Blender!
MakeHuman lets users generate characters of custom age, build, gender, and ethnicity, complete with clothing, and export them to Blender, or in standard 3D file formats like FBX, OBJ, and Collada.
MakeSkin – Creating materials for MakeHuman
In this video, we’ll see how to use the new MakeSkin tool to create materials for MakeHuman. The demonstration includes creating metallic/transparent materials, texture painting, and baking a muscular skin material from sculpting.
System requirements
MakeHuman 1.2 è disponibile gratuitamente per Windows e Linux. Al momento della scrittura, l’ultima build di macOS è 1.1. Il plugin Makehuman per Blender (MPFB) è compatibile con Blender 2.83+.
The new Blender integration: MakeHuman plugin for Blender (MPFB)
In Blender è ora possibile recuperare un personaggio direttamente da un’istanza in esecuzione di MakeHuman, senza dover prima salvare / esportare il carattere in un file.
L’importatore parlerà con l’istanza MakeHuman e recupererà tutte le maglie (come il corpo, i vestiti dei capelli …), i materiali, i rig e le pose. Il processo è quasi istantaneo (un personaggio con molti vestiti potrebbe impiegare alcuni secondi per importare).
L’interfaccia utente dell’importatore supporta un’ampia gamma di impostazioni e preimpostazioni. Utilizzando un preset è possibile, ad esempio, importare una mesh del corpo adatta per essere utilizzata insieme a MakeClothes. Ciò renderà notevolmente più facile lo sviluppo di risorse mirate a un tipo di corpo specifico.
Inoltre, l’importatore supporta caratteristiche della pelle migliorate come i pori della pelle e SSS.
Nota che per far funzionare l’importatore, dovrai andare alla scheda Community -> Socket in MakeHuman e abilitare “Accetta connessioni”. Altrimenti MakeHuman non risponderà e riceverai un errore in Blender.