Hey Blenderiani! L’ultima versione di MakeHuman Community 1.2.0 è pronta per il download! Il team di MakeHuman ha ufficialmente rilasciato la nuova versione 1.2 del software di generazione di personaggi open source dopo quattro anni dall’ultimo aggiornamento, la nuova versione è stata revisionata per utilizzare le versioni attuali di Python e Qt.
Nella nuova versione troviamo lo strumento MakeSkin per materiali avanzati, con gli strumenti MakeClothes e MakeTarget, e aggiungeremo un nuovo sistema Mass Produce per la generazione di personaggi casuali.
Gli utenti di Blender con il nuovo plugin Makehuman per Blender (MPFB), hanno la possibilita’ di collegare le due applicazioni, ora puoi trasferire i character direttamente senza dover salvare un file esterno.
Rigify in MPFB: an early preview
In questo video, vedremo la funzionalità per il rigging automatico di un personaggio MakeHuman.
Andiamo a creare personaggi personalizzati da utilizzare in progetti commerciali in Blender!
MakeHuman consente agli utenti di generare personaggi cambiando le varie carattaristiche di età, corporatura, sesso ed etnia personalizzati, completi di abbigliamento, ed esportarli in Blender o in formati di file 3D standard come FBX, OBJ e Collada.
MakeSkin – Creating materials for MakeHuman
In this video, we’ll see how to use the new MakeSkin tool to create materials for MakeHuman. The demonstration includes creating metallic/transparent materials, texture painting, and baking a muscular skin material from sculpting.
System requirements
MakeHuman 1.2 is available free for Windows and Linux. At the time of writing, the latest macOS build is 1.1. Makehuman plugin for Blender (MPFB) is compatible with Blender 2.83+.
The new Blender integration: MakeHuman plugin for Blender (MPFB)
In Blender, it is now possible to fetch a character directly from a running instance of MakeHuman, without having to first save/export the character to a file.
The importer will talk with the MakeHuman instance and fetch all meshes (such as the body, hair clothes…), materials, rigs, and poses. The process is almost instantaneous (a character with a lot of clothes might take a few seconds to import).
The importer UI supports a wide range of settings and presets. By using a preset you can, for example, import a body mesh suitable for using together with MakeClothes. This will make it significantly easier to develop assets aimed at a specific body type.
Further, the importer supports improved skin features such as skin pores and SSS.
Note that for the importer to work, you will have to go to the Community -> Socket tab in MakeHuman and enable “Accept connections”. Otherwise, MakeHuman won’t answer, and you will get an error in Blender.